Search

Het WK is begonnen: dit is waarom vrouwenvoetbal steeds interessanter wordt

Hoewel het qua niveau en uitstraling nog niet in de buurt komt van het mannenvoetbal, is er in een korte tijd al veel veranderd voor de Nederlandse voetbalvrouwen. Het is professioneler geworden, er wordt meer geld mee verdiend en ook de media besteed er meer aandacht aan. Hoe staat het vrouwenvoetbal anno 2019 er nu voor?

Precies tien jaar geleden speelde de Nederlandse voetbalvrouwen voor het eerst een Wereldkampioenschap. Het overgrote deel van de deelnemende voetbalsters werkte nog naast hun voetbalcarrière en zij met een professionele club speelden hun wedstrijden in Nederland. De sterren van het Nederlandse vrouwenvoetbal waren destijds bekend voor volgers en liefhebbers, maar onbekend voor het grote publiek.

Hoe anders is die realiteit 10 jaar later. De meeste voetbalfans kunnen zonder problemen de namen noemen van de grote sterren uit het Nederlandse vrouwenvoetbalelftal en speelsters spelen hun wedstrijden tegenwoordig voor clubs als FC Barcelona, Arsenal, Bayern München en Manchester United. En ook de bezoekersaantallen nemen toe: meer dan 30,000 fans bezochten de uitzwaaiwedstrijden van de Oranje Vrouwen voorafgaand aan het WK. Vrouwenvoetbal krijgt een steeds grotere aantrekkingskracht en dat is op zowel sportief als commercieel gebied merkbaar. Vrouwenvoetbal wordt steeds interessanter, en dit is waarom.

Sportieve Successen

Hoewel het al een tijdje crescendo ging met de populariteit van het vrouwenvoetbal in Nederland, was het EK in 2017 in Nederland een piekmoment. Nederland won het toernooi, schitterde met leuk voetbal en een aantal speelsters werden hét gezicht van het vrouwenvoetbal. Lieke Martens vertrok naar FC Barcelona en werd uitgeroepen tot de beste voetbalster ter wereld. Vivianne Miedema werd afgelopen seizoen topscorer én beste speelster in Engeland. Shanice van der Sanden won de Champions League voor vrouwen met Olympique Lyon. Sportieve hoogtepunten die bij hebben gedragen aan de naamsbekendheid, en dus de populariteit, van het vrouwenvoetbal.

Commerciële Partijen

Het succes van de Nederlandse voetbalvrouwen heeft ervoor gezorgd dat het vrouwenteam ook commercieel steeds interessanter wordt. Spelletjessites bieden tijdens het WK de optie om je team te steunen en in te zetten op bijvoorbeeld een overwinning van de Oranje Leeuwinnen, daar kan je hier meer lezen. Ook de KNVB zelf wil binnen vier jaar de vergoeding voor de Oranje vrouwen gelijk trekken met de Oranje mannen. En in aanloop naar het WK verbonden grote Nederlandse bedrijven als ING, Nike, KPN en PWC zich aan de vrouwen, terwijl partners als Coca-Cola, Heineken, Unilever en Albert Heijn ook campagnes gericht op het vrouwenvoetbal en het WK hebben opgetuigd.

Bron: Pexels

Er Is Nog Een Lange Weg Te Gaan

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor de Oranje Leeuwinnen. Het gaat beter met de salarissen en de commerciële deals, het niveau gaat omhoog, maar er is nog veel te winnen, met name in eigen land. Zo kan men op het WK voor mannen veel meer geld winnen dan bij het WK vrouwen, en lukt het ook de Nederlandse Eredivisie voor vrouwen maar niet om tot bloei te komen. Steeds minder Nederlandse clubs hebben de financiële middelen om vrouwenteams overeind te houden. Clubs verdwijnen, er is minder tegenstand, en dus minder ontwikkeling. Vrouwenvoetbal zit in de lift, maar het plafond is nog lang niet bereikt.